Bij HypnoBirthing® ligt de focus op ontspanning en vertrouwen in je lichaam. Je krijgt hier tijdens de zwangerschap- en geboortecursus door Praktijk voor HypnoBirthing Heerenveen e.o. veel technieken en tips voor, naast alle nodige informatie over de bevalling, het geboorteproces, het prenatale ouderschap en de kraamperiode. 

Hypnose

Hypno staat voor hypnose. Wat je hier tijdens de cursus mee doet, heeft niets te maken met therapie of de showhypnose die je misschien van tv kent. Hypnose (ook wel: zelfhypnose) betekent niks meer en niks minder dan 'ontspanning', van een licht dromerig gevoel tot slapen. Als je helemaal opgaat in een mooi boek en de wereld om je heen vergeet, ben je ook in hypnose. Je bent relaxed en gefocust. Tijdens een bevalling is dat de ideale toestand: je lijf werkt optimaal en je brein is kalm, waardoor angstige gedachten niet de overhand krijgen. Deze ontspanning train je onder meer met oefeningen die lijken op geleide meditatie en mindfulness. Door oefening kun je die ontspanning steeds makkelijker opzoeken en verdiepen.

Een positieve mindset

Bij HypnoBirthing® ga je ervanuit dat je lichaam weet hoe je moet bevallen. Daar ligt dan ook steeds de focus. Bevallen is een normale lichaamsfunctie, waarvoor je van nature alles in huis hebt; je kunt dit dus gerust aan je lichaam overlaten. Maar er kan toch van alles misgaan? En het doet toch vreselijk veel pijn? Dit soort gedachten kunnen je lijf in de weg zitten. Bevallen is ook spannend en het kan een heel pittige klus zijn, maar de risico’s zijn uitzonderingen. En de pijn verschilt per persoon en is subjectief: de één vindt het superheftig, de ander zou het zo weer doen. Dat verschil zit ’m meestal in hoe goed je kunt ontspannen. Bovendien is de hele ervaring van het krijgen van een baby, veel groter dan de pijn. Het is een ongelooflijk bijzonder, intens en ontroerend moment! Bij HypnoBirthing® ligt de nadruk daarom niet op de punten die voor onnodige spanning zorgen, maar op je slimme lichaam en je mentale kracht. Een positieve mindset is terecht en realistisch en levert je zo veel meer op.

Wat doet angst met de bevalling?

Je lichaam is een chemische fabriek. Er worden voortdurend allerlei stofjes aangemaakt die alle functies aansturen. Dat regelen je brein en zenuwstelsel. Bij angst of spanning komen er stresshormonen vrij en worden alle functies die nodig zijn om te vechten of te vluchten geactiveerd. Een supergoed overlevingsmechanisme, maar niet erg handig tijdens de bevalling. Het vecht-vlucht-systeem werkt namelijk niet alleen bij gevaar, maar ook bij angstige gedachten. Die zorgen voor precies dezelfde reactie in je lijf. Je maakt stresshormonen aan, wat ten koste gaat van de oxytocine en endorfine en dat zorgt ervoor dat de weeën zwakker worden en de baarmoedermond verkrampt. Daardoor duurt de bevalling langer en wordt het pijnlijker. Dat zorgt weer voor meer spanning en zo kun je in een vervelende vicieuze cirkel terechtkomen.

Het belang van ontspannen

Het goede nieuws: als je weet hoe je kunt ontspannen, fysiek en mentaal, kun je die vicieuze cirkel voorkomen of doorbreken. De grootste voordelen van ontspanning tijdens de bevalling op een rij:

  • Je lichaam kan goed oxytocine en endorfine aanmaken, voor effectieve weeën en minder pijn.
  • Je baarmoedermond is ontspannen en kan soepel opengaan.
  • Zuurstofrijk bloed gaat niet naar je vecht-vlucht-spieren, maar naar je baarmoeder en de baby. Zo kan je baarmoeder beter samentrekken en blijft je baby in goede conditie. Er gaat natuurlijk ook nog steeds gewoon bloed naar je armen en benen (de spieren die je gebruikt om te vechten en vluchten), maar niet ten koste van je baarmoederspier, zoals bij stress.
  • Het weefsel waar je baby tijdens de weeën tegenaan en langs wordt geduwd is ontspannen: de geboorte gaat soepeler, vaak vlotter en is comfortabeler voor jou en je baby. Doordat het weefsel zacht is, worden zijn hoofd en nek minder belast tijdens de weeën.
  • Als je brein kalm is, krijgen angstige gedachten minder kans en kun je rustig reageren op wat je voelt. Je beweegt makkelijker mee met alles wat er tijdens de bevalling voorbij kan komen.

Specifieke ademhalingstechnieken

Je hebt tijdens de bevalling ook veel profijt van een goede ademhaling. Bij de meeste cursussen leer je puffen, wat een fijne techniek kan zijn om controle te houden over je ademhaling en je af te leiden van de pijn. Maar je ademt hierbij hoog (in je borst), wat je brein kan oppikken als signaal voor dreigend gevaar. Bovendien krijg je op deze manier minder zuurstof binnen. Hetzelfde geldt voor het vastzetten van je ademhaling tijdens het persen. Vrouwen denken of leren vaak dat ze een grote hap lucht moeten nemen en hun adem zo lang mogelijk moeten inhouden terwijl ze persen, soms tot ze paars aanlopen. Bij HypnoBirthing® leer je andere ademhalingstechnieken, die je lichaam ondersteunen bij wat het nu eigenlijk aan het doen is tijdens de verschillende weeën. Je zorgt met je ademhaling voor ruimte en ontspanning in je buik en bekkengebied, waardoor je baarmoeder goed kan samentrekken en je baarmoedermond zich goed kan openen zodat je baby er makkelijker langs kan. Dat is minder vermoeiend, je krijgt genoeg zuurstof (dus energie) en je kunt echt iets doen om je lijf te helpen.

Visualiseren en affirmaties

Je manier van denken heeft veel invloed op je waarneming en ervaring van de werkelijkheid. Als je ervan overtuigd bent dat jij prima kunt bevallen (en je je goed voorbereidt) is je lijf ontspannen en de kans groot dat het soepel gaat. Je kijk op de bevalling (je mindset) kun je zelf sturen en visualiseren helpt daarbij. Als je in ontspanning duidelijk voor je ziet wat je wilt bereiken, stuurt je brein je lichaam aan om dit mogelijk te maken. Topsporters gebruiken visualisatietechnieken om hun prestaties te verbeteren. Affirmaties werken net zo, maar dan met woorden: het zijn positieve boodschappen waarmee je een gunstige overtuiging versterkt (ik kan dit!). Bij HypnoBirthing® leer je werken met beide technieken, om je vertrouwen in de bevalling groter te maken dan eventuele angstige gedachten.

Je geboortepartner: rots in de branding

HypnoBirthing® doe je samen, daarom volg je de cursus samen met je geboortepartner. Meestal is dit de vader, maar het kan ook een vriendin zijn, je moeder, of een doula. Kortom, degene die jij graag als steun en toeverlaat naast je wil hebben tijdens de geboorte van jouw kindje. Jullie worden een echt team en oefenen veel technieken samen (tijdens de cursus, maar ook thuis!) om te leren makkelijk en diep te kunnen ontspannen. Maar je geboortepartner leert ook goed te communiceren met de verloskundige en/of het ziekenhuispersoneel en hoe jouw geboortewensen zoveel mogelijk te bewaken. Zo werken jullie nauw samen tijdens het proces van de geboorte en dat geeft rust en vertrouwen.

Bron: https://www.oudersvannu.nl/zwanger/bevalling/ontspannen-bevallen-met-hypnobirthing/